2.1 TAFSIR PADA ZAMAN RASULULLAH SAW
Rasululullah saw adalah pengasas kepada tafsir al-Quran
kerana berperanan menjelaskan ayat-ayat yang tidak difahami. Firman Allah:
44. dan kami turunkan kepadamu Al Quran, agar kamu
menerangkan pada umat manusia apa yang Telah diturunkan kepada mereka[829] dan
supaya mereka memikirkan,
[829] Yakni: perintah-perintah, larangan-larangan, aturan
dan lain-lain yang terdapat dalam Al Quran.
Firman Allah:
64. Dan kami tidak menurunkan kepadamu Al-Kitab (Al Quran)
ini, melainkan agar kamu dapat menjelaskan kepada mereka apa yang mereka
perselisihkan itu dan menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.
Nabi saw telah menerangkan kepada para sahabat baginda
makna-makna al-Quran sebagaimana baginda menjelaskan kepada mereka
lafaz-lafaznya
2.2 TAFSIR PADA ZAMAN SAHABAT
Setelah Rasulullah saw wafat, tugas mentafsir al-Quran
dipikul oleh sahabat. Mereka merupakan golongan yang paling arif tentang tafsir
selepas kewafatan rasul saw tetapi pentafsiran mereka tidak sama. Berikut
adalah sepuluh orang sahabat yang terkenal dalam bidang tafsir
(a) Khulafa al-Rasyidun
(b) Ibn Masud
(c) Ibn Abbas
(d) Ubayy bin Kaab
(e) Zaid bin Thabit
(f)Abu Musa al-Asyari
(g) Abdullah bin al-Zubayr
Sebab tafsir kurang pada zaman sahabat
(a) Mereka mentafsirkan al-Quran mengikut suasana dan
peristiwa
(b) Tahap penguasaan bahasa yang tinggi
(c) Kefahaman aqidah yang mantap
Nilai Tafsir Zaman Sahabat
(a)Tafsir sahabat bersumberkan hadith marfu dari rasululllah
saw
(b)Apabila tidak di dapati daripada rasulullah saw sahabat
akan berijtihad dan bertaraf hadith mauquf yang boleh diterima dan ditolak
(c)Perbezaan pendapat di kalangan sahabat tentang tafsir
sangat sedikit berbanding perbezaan dalam soal hokum-hakam. Kebanyakan
perselisihan merupakan perbezaan keanekaragaman dan pertikaian yang membawa
padah.(Usul al-Tafsir:hal.5)
Contoh:
Firman Allah swt:
6. Tunjukilah[8] kami jalan yang lurus,(Surah al-Fatihah)
Terdapat beberapa tafsiran al-Sirat dalam ayat ini
Pandangan pertama: Ia adalah al-Quran atau mengikutinya
berdasarkan sabda Rasul saw yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi bahawa ia
adalah agama Allah yang kuat, peringatan yang berhikmah dan jalan lurus.
Pandangan kedua:Islam berdasarkan sabda Rasul saw dalam
hadith al-Nawas bin Sam’an yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi:
Dan Allah memberi satu perumpamaan: Jalan lurus. Di kiri
kanan jalan ada dua pagar. Pada kedua-dua pagar itu ada pintu-pintu terbuka.
Pada pintu itu ada garis-garis kosong. Ada seorang penyeru
yang menyeru di atas jalan. Dan seorang penyeru yang menyeru di tengah jalan.
Maka dikatakan jalan lurus adalah Islam, kedua-dua pagar adalah
hudud(batasan-batasan Allah); pintu yang terbuka adalah larangan-larangan
Allah; penyeru di tengah jalan adalah kitabullah, penyeru di atas jalan adalah
nasihat Allah kepada hati setiap orang mukmin.”
Pandangan ketiga: Jalan lurus adalah Rasulullah saw
Pandangan keempat: Ahli sunnah wal Jamaah
Pandangan kelima: Jalan ubudiyyah(ibadah kepada Allah)
Pandangan keenam: Perkataan orang yang berkata:Taat kepada
Allah dan rasul-Nya.
Dan lain-lain yang mana semua pandangan ini adalah tafsiran
kepada al-Sirat dan menunjukkan kepada satu nama yang sama dan perbezaan adalah
mereka menyifatinya dengan sifat-sifat yang berbeza yang dikandung oleh nama
itu.(Usul Tafsir hal.10-11)
(d) Tafsir pada zaman sahabat hanya mengulas ayat-ayat
secara umum tidak secara terperinci
(e) Para sahabat tidak mengeluarkan sebarang hukum daripada
maksud ayat.
(f) Tafsir-tafsir dan huraian mereka terhadap sesuatu ayat tidak
ditulis dan dibukukan. Apa yang ditulis hanyalah al-Quran dan al-Hadith sahaja.
(g)Pentafsiran sahabat adalah bergantung kepada asbab
al-nuzul(Sebab turun sesuatu ayat)
(g) Periwayatan sahabat daripada ahli kitab
Pandangan pertama: Sahabat sangat jarang menyebut riwayat
ahli kitab jika dibandingkan dengan tabiin.
Pandangan merupakan pandangan Ibnu Taymiyyah dalam Usul
al-Tafsir dan Dr. Nur al-Din Itir professor al-Quran dan al-hadith di
Universiti Damsyik.
Menurut Dr.Nur al-Din al-Itr pengaruh ahli kitab bermula
pada zaman sahabat. Namun para sahabat tidak berminat untuk mengetahui
riwayat-riwayat ahli kitab secara terperinci. Mereka tidak bertanya semua
perkara daripada ahli kitab dan mereka tidak menerima kesemuanya berasaskan
pesanan nabi saw seperti yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari:
لاَ تُصَدِّقُوا أَهْلَ
الْكِتَابِ وَلاَ تَكَذَِبُوهم وَقُولُوا آَمَنَّا بالله
”Janganlah kamu benarkan dan kamu
dustakan mereka dan katakanlah kami beriman kepada Allah”
Pandangan kedua: Ahli kitab bukan sumber tafsir sahabat.
Pandangan ini merupakan pandangan Profesor Dr. Fadal Hassan
Abbas. Menurutnya sumber tafsir di kalangan sahabat: al-Quran, al-Sunnah,
bahasa Arab, asbab al-Nuzul dan pemerhatian yang tajam. Ahli kitab tidak
menjadi sumber periwayatan sahabat seperti pandangan beberapa pengkaji.
Hal ini berpunca dari ketegasan Rasul saw supaya sahabat
member perhatian kepada al-Quran. Kenyataan yang menyatakan sahabat
meriwayatkan dari ahli kitab dalam tafsir tertolak dengan beberapa dalil:
1) Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud, al-Hakim dan al-Baihaqi suatu
ketika nabi saw masuk ke masjid dan baginda mendapati mereka sedang berkumpul
mendengar ucapan seorang lelaki lantas baginda bertanya: “Apa ini?. Mereka
menjawab: Beliau sedang menerangkan tentang keturunan Arab. Baginda bersabda:
“Ini ilmu yang tidak bermanfaat.
Sekiranya tidak diketahui tidak memudaratkan. “
Kemudian baginda berkata: Ilmu pada tiga perkara: Ayat yang
muhkamat(terang hukumnya), fardu yang dilaksanakan dan sunnah yang diikuti.
Sekiranya ilmu berkaitan keturunan pun dikatakan oleh nabi
sebagai ilmu yang tidak bermanfaat
2) Semasa Rasul saw melihat Saidina Umar membaca lembaran
dari kitab taurat, baginda murka dan berkata:
“ Jangan Tanya sesuatu dari ahlil
kitab, sesungguhnya mereka tidak memberi hidayah kepadamu kerana mereka telah sesat,
dengan mengambil riwayat dari mereka, anda mungkin mendustakan suatu yang benar
atau anda membenarkan sesuatu yang batil. Demi Allah sekiranya Musa bersama
kamu maka pasti Musa akan mengikutiku.
3) Imam al-Bukhari meriwayatkan bahawa Ibn Abbas berkata:
“ Wahai orang-orang Islam! Bagaimana
kamu bertanya kepada ahli kitab sedangkan kitab kamu yang diturunkan Allah ke
atas nabinya, berita yang terkandung di dalamnya merupakan yang terkini, kamu
membacanya dan kamu tidak akan .
Dan Allah telah memberitahu kamu bahawa ahli kitab mengubah
ayat Allah dengan tangan mereka. Mereka mendakwanya dating dari sisi Allah
semata-mata untuk mendapat habuan yang sedikit, apakah pengetahuan ini tidak
akan menghalang kamu dari bertanya kepada mereka. Tidak demi Allah kita tidak
melihatpun seorang dari mereka bertanya kepada kamu tentang kitab yang
diturunkan kepada kamu.’
4. Ibn Kathir menyebut dalam kitabnya al-Bidayah wa
al-Nihayah bahawa Saidina Umar member amaran kepada Kaab bin al-Ahbar
menghentikan kisah-kisah ahli kitab dengan katanya:
لَتَتْرُكُنَّ الْحَدِيْثَ
الأَوَّل أَو لأَلْحِقَنَّكَ بِأَرْضِ الْقِرَدَةَ
Samaada kamu tinggalkan perbicaraan dahulu atau aku
hantarkan kamu ke bumi kera.
5. Diriwayatkan oleh Imam al-Thirmidhi mengulas berita yang
disampaikan oleh Kaab bahawa Allah telah membahagikan kalamnya dan melihat
Allah antara nabi Musa dan Muhammad alihima sallam. Aisyah r.anha berkata: “
Telah berdiri bulu rambutku.”
Daripada dalil-dalil yang dikemukakan jelas menunjukkan
kepada kita bahawa para sahabat ketika mentafsirkan al-Quran mereka kembali
kepada sumber-sumber yang telah disebutkan bukannya kepada ahli kitab. Sumber
mereka adalah tulen walaupun riwayat yang sampai kepada kita sangat terhad.
PERHATIAN: SEBAHAGIAN AYAT AL-QURAN HANYA SAYA SERTAKAN
TERJEMAHAN SAHAJA
BAB 1 : ILMU TAFSIR SUATU PENGENALAN
1.0 Pendahuluan
1.1 Pengertian Tafsir
(a) Bahasa: Tafsir dari segi bahasa berasal dari kata تَفْسِرا فَسَّر-يُفَسِّرُ-
Menurut Ibn Manzur:
“التَّفْسِيْرُ كَشْفُ الْمَرَادِ عَنِ اللَّفظِ الْمُشْكِل”
“ Menerangkan maksud lafaz yang
tidak jelas.”
(b) Istilah:
” عِلْمٌ يُفْهَمُ بِهِ كِتاَبُ الله الْمُنَزَّلُ عَلَى
نِبِيِّهِ مُحَمَّدٌ وَبَيَانُ مَعَانِيهِ واسْتِخْرَاجُ أَحْكَامِهِ وَحِكَمِه”
“ Ilmu untuk memahami kitab Allah
yang diturunkan ke atas nabi Muhammad saw dan menjelaskan maknanya serta
mengeluarkan hukum-hukum dan pengajaran yang dipetik dari al-Quran”
1.2 Kepentingan mempelajari ilmu tafsir:
(a) al-Quran sangat tinggi bahasanya sehingga kita sukar
memahaminya, justeru memerlukan pentafsiran daripada Rasulullah saw, sahabat,
tabiin dan ulama
(b)Memahami makna-makna al-Quran dengan lebih sempurna dan
tepat
(c) Mengambil dan mengeluarkan hukum yang terkandung di
dalamnya.
(d) Mengelakkan seseorang dari memahami ayat dengan cara
yang salah atau menyeleweng dari maksud yang sebenar.
1.3 Ilmu-ilmu yangdiperlukan oleh seorang pentafsir
(a)Ilmu bahasa
(b) Ilmu Qiraat
(c)Ilmu Usuluddin
(d)Ilmu Usul fiqh
(e)Ilmu Asbab al-Nuzul
(f) IlmuNasikh-Mansukh
(g) Ilmu fiqh
(h) Ilmu hadith
1.4 Syarat pentafsir
(a)Aqidah yang selamat
(b)Tidak mengikut hawa nafsu
(c) Memulakan dengan mentafsirkan al-Quran dengan al-Quran
diikuti dengan hadith, kata-kata sahabat, kata para tabiin
(d) Ilmu yang berkaitan al-Quran
(e) Kefahaman yang mendalam
1.4 Adab pentafsir
(a)Ikhlas
(b) Beramal
(c) Berakhlak mulia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan